چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

اهالی منطقه ۷ مشهد ورودی شهر را برای حضور زائران زیبا می‌کنند

  • کد خبر: ۱۰۲۳۹۸
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
اهالی منطقه ۷ مشهد ورودی شهر را برای حضور زائران زیبا می‌کنند
نام حرکت زیبایشان را گذاشته‌اند: «پویش مردمیِ بیارا که می‌آیند» و با پاکبان‌های شهر مشهد همراه شده‌اند تا ورودی شهر را زیباسازی کنند.

تکتم جاوید | شهرآرانیوز؛ نوروز‌های بدون زائر و میهمان سه‌ساله شد؛ روز‌هایی که مشهد و اهالی‌اش هرگز شهر را چنین خلوت و سوت‌وکور ندیده بودند. یعنی نوروزشان هیچ شباهتی به گذشته نداشت. امسال، اما زمزمه حضور زوار امام رضا (ع) می‌آید. آن‌ها که چند سالی منتظر بودند بار سفر بسته‌اند و همین روز‌ها وارد مشهد می‌شوند. مسئولان شهری به‌ویژه شهرداری‌های مناطق هم این روز‌ها سخت مشغول زیباسازی و آماده‌سازی کوچه‌ها و خیابان‌های شهر هستند.

اما از مسافرانی که با خودرو خود وارد مشهد می‌شوند، غافل نشده‌اند و شهرداری منطقه ۷ بخشی از عملکرد خود را به نظافت و زیباسازی ورودی شهر معطوف کرده است، اگرچه در حوزه خدماتی آن‌ها نیست. نام حرکت زیبایشان را گذاشته‌اند: «پویش مردمیِ بیارا که می‌آیند» و با پاکبان‌های شهر همراه شده‌اند. این پویش تا روز‌های پایانی هفته برقرار است.

کوچک و بزرگ محله آمدند برای نظافت

صبح اول وقت جلوی ساختمان شهرداری منطقه ۷ منتظرند. عده‌ای دختر جوان، بانوی میان‌سال و چند کودک هم لابه‌لای آن‌ها می‌چرخند و بازی می‌کنند. خودشان متقاضی خدمت شده‌اند.

با اتوبوس‌های شهرداری راهی محل اجرای پویش می‌شوند. کنارگذر بزرگ‌راه شهید شوشتری، نزدیک باغچه. جلیقه‌های شبرنگ را می‌پوشند و پلاستیک‌های زباله را دست می‌گیرند.

قبل از پراکنده شدن دست‌کش‌ها را دست می‌کنند و به‌تن‌هایی یا چندنفری بین درخت‌ها پنهان می‌شوند. می‌گویند و می‌خندند. نه اینکه اجباری باشد بلکه در آن هوای سرد و نم‌نم باران از کارشان لذت می‌برند.

بیش از همه پسربچه کوچکی با لباس ارتشی به چشم می‌آید. با آن لباس شبرنگ زیباتر هم شده است. نامش محمدمهدی است و ۵ سال دارد. اصرار دارد که زباله‌هایی را که جمع کرده است داخل کیسه دست مادرش بیندازد و می‌گوید: ما باید اول بشویم.

از او درباره کاری که برای انجامش آمده است می‌پرسم و ادامه می‌دهد: آمده‌ام زباله جمع کنم. چون دنیا را کثیف می‌کند.

تابه‌حال چنین کاری نکرده است و پاسخ دیگر سؤالات را به مادرش محول می‌کند. مادرش یکی از اعضای یک گروه مردم‌نهاد است و در اقدامات قبلی شهرداری هم سهیم بوده و درباره حضورش توضیح می‌دهد: خودمان علاقه داشتیم برای نظافت شهر کمک کنیم. با خانم‌های داوطلب دیگر آمدیم و بقیه روز‌ها هم با گروه هستیم.

دو دختر جوان هم یک کیسه‌زباله بزرگ را که تا نیمه پرشده است به‌سختی روی زمین می‌کشند.

یکی از آن‌ها که خودش را مرضیه معرفی کرده است می‌گوید: تا دلتان بخواهد شیشه جمع کرده‌ایم برای همین پلاستیک خیلی سنگین شده است، اما به کارمان ادامه می‌دهیم. از اینکه زائران در ورودی، شهر را زیبا ببینند برای ما مهم است.

عده‌ای از پاکبان‌ها هم در پویش حاضرند و در حال جمع‌آوری زباله. حدود ۱۰۰ نفر از اهالی همراه با معاون خدمات شهری و کارکنان شهرداری منطقه در همان یک ساعت چند کیسه را پر می‌کنند، طوری که در آن حوالی دیگر زباله‌ای دیده نمی‌شود.

جمع‌آوری زباله از عمق ۱۰ کیلومتری تا ورودی جنوبی شهر

حسین فرهادیان، شهردار منطقه ۷ که به شهروندان پیوسته است، درباره این پویش می‌گوید: اینکه امسال پس از طی شدن سه بهار میزبان زائران هستیم، این انگیزه را در ما ایجاد کرد که به هر طریقی شده شور نوروزی را در شهر ایجاد کنیم. به‌این‌ترتیب داستان خدمتی که همیشه جزو افتخاراتمان بود، ادامه پیدا می‌کند. یکی از اقداماتی که پیشنهاد شد استقبال از زائرانی بود با خودرو وارد مشهد می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: بر‌همین‌اساس پاک‌سازی را از عمق ۱۰ کیلومتری شهر به سمت ورودی جنوبی آغاز کردیم، اگرچه این مسیر حوزه استحفاظی ماست، حوزه خدماتی ما نیست، اما نیت ما زیباسازی شهر برای زائران است و در این مسیر از کمک خودجوش بسیاری از بچه‌های مسجدی، محلی‌ها و طلبه‌های جوان استفاده خواهیم کرد.

به گفته وی این پویش از ۲۲ اسفند آغاز شده است و تا ۲۶ ماه جاری ادامه خواهد یافت. شهردار منطقه ۷ تأکید می‌کند: تلاش می‌کنیم شهر در مقابل چشمان زائران نازیبا نباشد و امیدواریم زودتر از زمان تعیین‌شده، فضا را از زباله‌ها پاک کنیم.

نظافت و زیباسازی مزار شهدای طرق

مرتضی طهماسبی، معاون خدمات شهری شهرداری منطقه، نیز در حاشیه مراسم از پویش دیگری سخن می‌گوید که هم‌زمان با این برنامه در حال اجراست: از چند روز پیش در حال رفع نازیبایی‌ها و رنگ‌آمیزی درِ خانه شهدا در محدوده حاشیه شهر در منطقه سیدی هستیم.

وی ادامه می‌دهد: قرار است برای ادامه برنامه به آرامستان شهرک طرق و خیابان ساعی ۲ سری بزنیم و ضمن تجدید میثاق با شهیدان، مزار را نظافت و پاک‌سازی کنیم تا همه مظاهر شهر آماده بهار باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->